Welkom op de website van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven!
Wie zijn wij?
De Limburgse mijnspoorwegen dragen een belangrijk deel van onze Mijn historie, de vele miljoenen tonnen kolen zijn door hen vervoerd, zij hebben
een belangrijk aandeel gehad tijdens de oorlogsjaren en wederopbouw van Nederland en het Nederlandse spoorwegnetwerk.
Met het oog op het jaar 2015, het jaar van de mijn, is de stichting tot behoud van Mijnlocomotieven opgericht, aangezien er in Limburg geen
fysieke locomotief voor museale doeleinden bewaard is gebleven.
De stichting maakt zich sterk, met behulp van sponsoren en schenkingen, Limburgse mijnlocomotieven te bewaren voor het nageslacht en in ere te herstellen.
We zijn aan het draaien geslagen.
Ook is de behuizing van de afscheidingsfilter voorzien van een nieuw laagje verf.
Vandaag gewerkt aan de olieafscheider en de luchtkoeler t.b.v. het remsysteem. Ook is de zandbak gedemonteerd en gereinigd.
De dinsdagavond ploeg heeft niet stil gezeten. Alle leidingen het onderstel rechter kant zijn gereinigd, geïnspecteerd,gegrond, pakkingen gefabriceerd, op volgorde van montage gebundeld en gereed voor opslag! Op naar de linker kant!
Ook is er verder gegaan met het reinigen van alle afgenomen onderdelen. Denk hierbij aan olieleidingen, de snelheidsmeter, oliescheidingsfilter en baanruimers. Hieronder een impressie van de gedane werkzaamheden:
Gisteravond is er door de vrijwilligersploeg weer geschuurd en geschilderd aan diverse leidingen van de lok
Afgelopen zaterdag zijn we rustig verder gegaan met het demonteren van leidingwerk aan de loc, als ook het schoonmaken van het onderstel. Een vieze, maar dankbare klus.
Het leidingwerk welke afgelopen zaterdag van de SM130 is verwijderd, is door de dinsdagavondploeg gereinigd, geïnspecteerd, voorzien van nieuw schroefdraad, gegrond en deels afgelakt in "Deutz Machineraum Grün"..
Vandaag met een klein team zeer productief geweest, frame wordt kaal gemaakt en ontvet. Dat laatste is een flinke klus daar vet en vuil van vele jaren zich hebben opgehoopt tot een harde substantie . Resultaat naar dag 1 mag er wezen. Hoewel de machine als eerste wordt geschilderd worden alle delen als zandstrooiers etc die van het frame afkomen gelijk gereviseerd . Dit staat dinsdag avond op het programma.
Wagen 303 is helemaal leeg en gekeurd ( wielbanden, wiel afstand, assen etc ), het grote werk kan beginnen...
Vanwege het onverwachte winter weer in Zuid-Limburg, zijn de spuitwerkzaamheden verplaatst naar zaterdag. In de tussentijd worden de lagers van de 303 geïnspecteerd en voorzien van nieuwe smeerkussens.
De SM 130 en wagen SM 303 zijn door de ZLSM uitgerangeerd en klaargezet op de smeerput om te worden afgespoten met hogedruk. Dit ter voorbereiding van de schoonmaakwerkzaamheden om in het voorjaar te kunnen starten met schuren en schilderen van zowel de lok als de wagen!
Vandaag hebben we een visuele inspectie uitgevoerd aan wagen 303 in voorbereiding op de werkzaamheden begin 2017.