Welkom op de website van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven!

Wie zijn wij?

De Limburgse mijnspoorwegen dragen een belangrijk deel van onze Mijn historie, de vele miljoenen tonnen kolen zijn door hen vervoerd, zij hebben
een belangrijk aandeel gehad tijdens de oorlogsjaren en wederopbouw van Nederland en het Nederlandse spoorwegnetwerk.

Met het oog op het jaar 2015, het jaar van de mijn, is de stichting tot behoud van Mijnlocomotieven opgericht, aangezien er in Limburg geen
fysieke locomotief voor museale doeleinden bewaard is gebleven.
De stichting maakt zich sterk, met behulp van sponsoren en schenkingen, Limburgse mijnlocomotieven te bewaren voor het nageslacht en in ere te herstellen.

Van de Stichting Holland Spoor (Roestrijden.nl) ontvingen wij een cheque van 2500 euro voor de revisie van onze diesellocomotief SM130! Hartstikke bedankt!

12144880 424605774403924 5103557532342968455 n

Gisteren is er veel werk verzet in de werkplaats van de ZLSM. We begonnen de dag met nog 5 cilinderkoppen op de motor. Aan het einde van de dag waren zij allemaal verwijderd, inclusief de in- en uitlaat!

 

We begonnen de dag nog met 5 resterende koppen:

12144868 418356715028830 3977419232586200576 n 

 

De koppen zijn zo ongelofelijk zwaar te ze met een takel verwijderd dienen te worden:

12088545 418353331695835 5526586582512025530 n

 

De vijf verwijderde koppen netjes afgedekt en op pallets:

11215769 418353401695828 5985595552525223990 n

 

Nadat de koppen verwijderd waren, gaf ons dit ook de mogelijkheid om eens een blik in de cilinders te werpen,

Sommige bussen en zuigers zagen er nog redelijk tot goed uit. Twee zijn helaas problematisch,

deze zullen dan ook verwijderd worden:

12115844 418353371695831 8281090917644134724 n

Van Wärtsilä Nederland (voormalig Deutz Nederland) hebben we diverse boekwerken en reclame materiaal mogen ontvangen.

Onze dank is erg groot!

11987023 411970852334083 2580086215309754074 n 11986414 411970829000752 8545578699096381781 n

Vandaag is de huif van loc SM 130 verwijderd om het werk aan de motor te vereenvoudigen. Met dank aan alle ZLSM medewerkers!

11896031 402509263280242 3224980330784661183 n      11895999 402509299946905 3767364495252755335 n

 

De eerste cilinderkop is vandaag succesvol verwijderd! Nog 5 te gaan!

11402940 381161742081661 8596364774202107498 n

 

Foto: P. Deuss

Onze wagen SM 303 wordt op dit moment bij de ZLSM al ingezet voor diverse werkzaamheden. Op deze manier doet SBM graag iets terug voor ZLSM.

11036328 379963278868174 1160709310496649593 n

Foto: P. Deuss

Gisteren is er een start gemaakt met het demonteren van de cilinderkoppen van de SM 130. Omdat er een tuimelaarhuis gescheurd was vanwege een vastzittende klep, is besloten de koppen te demonteren om de staat van de motor verder te kunnen beoordelen.

10402558 379747618889740 8601368959800752671 n

Vandaag zijn de wielbanden/flenzen van de SM 130 gecontroleerd door de ZLSM. Zij zijn tevens goedgekeurd bevonden. Leuk detail hierin is dat de middelste gekoppelde as door de NS werkplaats in Tilburg méér is afgedraaid dan de overige assen. Dit omdat de lok op het terrein van Azko Nobel in een krappe boog moest kunnen rijden. 

11163934 375238522673983 2934540168029117826 n

Afgelopen week zijn er enkele zaken getest aan de SM-130. Zo is het remsysteem op lucht gebracht en hier hebben we bij kunnen constateren dat deze technisch functioneerd, al zal deze wel gereviseerd moeten worden in verband met verlopen keuringen.

Ook is het elektrische systeem van de loc getest. Hierbij bleek dat een deel van de bedrading na jaren lange stilstand het leven heeft gegeven. Echter een groot deel van de verlichting werkt wel. De SM-130 heeft overigens amper elektra aan boord. Alleen de verlichting en dodeman worden elektrisch aangestuurd.

11150364 365950713602764 3723654940887058386 n

Na lang wachten is nu ook eindelijk diesellocomotief Staatsmijnen (SM) 130 teruggekeert in Limburg!

 

20150416 143422 Large

Gisteren was er dan eindelijk het moment waar wij zolang naar hebben uitgekeken. Het transport van Goes naar Heerlen zou omstreeks 13:00u in Heerlen arriveren. 

Vol spanning werden wij aangenaam verrast toen de dieplader er om 12:30u al arriveerde. Het was nu nog wachten op de kraan, die volgens planning om 13:00u aan zou komen. Na een groot 'Limburgs kwartiertje' volgde alsnog de enorme 140-tons kraan gevolgd door een oplegger combinatie met de contragewichten. 

Door de krappe toegangsweg naar het mijnmuseum en een volle parkeerplaats kon iedere buitenstaander zien dat er nooit genoeg plaats was voor drie enorme vrachtwagens. Een ander probleempje was de lantaarnpaal die pal naast het spoor stond en twee bomen die nog wat voor hinder zorgde. Overleg tussen de drie chauffeurs vond plaats. 

20150408 133617

Al snel vond met een kundige oplossing waardoor er gestart kon worden met de werkzaamheden. De dieplader reed achteruit richting mijnmuseum, hierdoor stond de locomotief eigenlijk 'verkeerd om', deze zou in de lucht nog gedraaid moeten worden!

20150408 135238

Na toch wel een paar uurtjes voorbereiding kon dan eindelijk met het hijswerk begonnen worden. De loc werd enkele centimeters van de dieplader gelicht, waarna hij in de lucht 180 graden gedraaid is. Na 5 minutjes stond de loc al op zijn plekje op het spoor!

20150408 150033

De werkzaamheden zijn uiterst vakkundig en netjes uitgevoerd door de drie heren. 

20150408 153015

20150408 153727

Om het af te maken zijn de twee al geplaatste bakkenwagens nog even naar de loc verplaatst aan aangekoppeld om zo een mooie trein te vormen

20150408 181442

 

Bij deze willen wij daarom nogmaals onze dank uitspreken naar:

De firma Herpertz, Jac Goud Transport en Museum Stoomtrein Goes-Borsele voor hun medewerking en inzet om dit alles mogelijk te maken!

logo herpertz       jac goud logo

sgb IMG 2085