Technische Details

Tractievorm:   Stoom
Fabrikant:   La Meuse, Luik (B)
Fabrieksnummer:   3052
Bouwjaar:   1924
Spoorwijdte:   1435 mm
Standplaats:   Heerlen
Bedrijfsvaardig:   Nee
Gewicht:   33 ton (leeg)/40 ton(dienst)
Asdruk:
  11 ton (leeg)/13,3 ton(dienst)
Lengte o/b:   7,5 meter
Asindeling:   C
Beremming:   Stoom- en handrem
Luchtpomp:   Geen
Tripleklep:   Geen
Keteldruk:   12 Bar
Watervoorraad:   3,9 m3
Kolenvoorraad:   850 kg
Verwarmd opp.:   72,07 m2
Rooster opp.:   1,4 m2
Aantal cylinders:   2
Afmetingen cyl.:   450 x 500 mm
Aantal vlampijpen:   174 stuks
Aantal oververhitters:   Geen
Vermogen:   350 PK
Max. snelheid:   40 km/h
Tractiedetails:   Stoomverdeling Walschaert
Oorspr.eigenaars:   Oranje Nasau Mijnen Heerlen, Railbouw Leerdam, SGB
Hist. nummers:   ON-14
In dienst:   13-10-1924
Buiten dienst:   05-09-1969

 

Donatie voor O.N. 14

Voor de rangeerdienst, bestelde de Oranje-Nassau Mijnen bij locomotief fabrikant "S.A Ateliers de Construction de La Meuse" te Luik (B) drie tenderlocomotieven, welke bij de Oranje-Nassau de nummers ON14, ON15 en ON16 zouden gaan krijgen.Het betreft drie, drie-assige tenderlocomotieven, van een standaard type die doorgaans dienst deden in de mijn- en staalindustrie.

De ON 14 heeft vooral dienstgedaan op de Oranje-Nassau II te Schaesberg. In haar laatste jaren deed ze voornamelijk dienst als opdrukloc op de ON IV. De locomotief is voornamelijk gebruikt om kolenwagens klaar te zetten voor de NS en wagens gevuld met steen weg te brengen.

ON 14 bij de ONIV

De machine heeft tot september 1969 dienst gedaan. Bij de NS was men al in 1958 gestopt met stoomlocomotieven waarmee dit een van de laatste actieve stoomlocs was!

Railbouw Leerdam kocht de machine op 24-09-1970 en stelde haar eind 1970 als monument op bij haar hoofdkantoor. Hier bleef ze tot 2005 toen het museum Stoomtrein Goes Borsele haar verwierf.

In het kader van M2015; het jaar van de Mijn, heeft de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven de machine terug gehaald naar Limburg. Zij zal gedurende dit jaar op het terrein van het Nederlands Mijnmuseum tentoongesteld worden in haar laatste na-oorlogse uitvoering.



Dit project wordt gesteund door:


IMG 2085

 

logo provincie limburg

 

logo gemeente heerlen

 


Update 08-04-2015:

De locomotief is eindelijk geplaatst op het terrein van het Mijnmuseum te Heerlen. Na een lange dag van takelwerk en uitmeten staat de dame na 45 jaar weer terug op haar oude locatie!

Copyright foto's: Jasper Kroese. Niet verder verspreiden zonder toestemming.

on14-26

on14-25

 

ON14-14

ON14-23

ON14-13

on14-5 (2)

 ON14-7

 



Update 04-01-2015:

De optische revisie aan stoomloc ON 14 is voltooid! Vanmiddag werd de locomotief door de hardwerkende vrijwilligers van de Stoomtrein Goes-Borssele uit de werkplaats gerold om deze prachtige foto's te maken (Copyright Steef Janssens).

Bij deze willen wij de vrijwilligers van de Stoomtrein Goes-Borssele hartelijk danken voor hun keiharde inzet het afgelopen jaar, zij mogen trots zijn op het resultaat. De locomotief is prachtig geworden!

sgb

10922679 321720114692491 6606469451200873585 n

Close up van de nummerplaat:

10917805 758827027505604 6336476588080755875 o

ON 14 te Goes 04-01-2015 klein2

ON 14 te Goes 04-01-2015 klein 4

 

Bij deze willen wij de vrijwilligers van de Stoomtrein Goes-Borssele hartelijk danken voor hun keiharde inzet het afgelopen jaar, zij mogen trots zijn op het resultaat. De locomotief is prachtig geworden!

sgb

 


Update 12-11-2014:

Inmiddels is men bij de SGB in Goes begonnen aan de tweede fase van de optische revisie, namelijk het schilderwerk. We nemen een kijkje in de werkplaats van de SGB en zien door het raam van het motorrijtuig de ON 14 al in de grondverf staan!

ON 14 hier als SGB 5 in de grondverf 12-11-2014


Update 09-08-2014:
In de zomer van 2014 werd nieuw plaatwerk waaronder de nieuwe kolentender gemonteerd:

3

4

10646665 277109569153546 3031761517152334638 n

 


Update 29-05-2014:

In het voorjaar van 2014 is gestart met de optische restauratie van de loc, dit gebeurde in de werkplaats van de SGB te Goes.

 Op bovenstaande foto is duidelijk te zien dat de rookkast al voorzien is van een nieuwe zwarte verflaag. Ook de bufferbalk is weer voorzien van een mooie rode kleur.