Technische Details

Fabrikant:   Talbot, Aken (D)
Fabrieksnummer:   Onbekend
Bouwjaar:   Onbekend
Spoorwijdte:   1435 mm
Standplaats:   Simpelveld
Bedrijfsvaardig:   Nee
Aantal assen:   2
Gewicht:   Ongeveer 8900kg
Asdruk:
  Ongeveer 4450kg
Beremming:   Geen, alleen doorgaande treinleiding
Lengte o/b:   9100 mm
Wielbasis:   Onbekend
Tripleklep:   Geen
Handremgewicht:   Onbekend
Max. asbelasting:   Onbekend
Max. toel. snelheid:   Onbekend
Hoogte bak:   750 mm
Breedte bak:   2700 mm
Lengte bak:   7700 mm
Laadvolume:   15,59 m3
Laadvermogen:   Onbekend
Oorspr.eigenaars:   Staatsmijnen, DSM, SBB-UKF, RHDHV
Hist. nummers:   303

In de periode 1938-1940 en de periode na de oorlog, 1946-1948 plaatste de Staatsmijnen een order bij treinfabrikant Talbot in Aken voor een aantal bakkenwagens. 
Deze bakkenwagens zijn voor allerhande soorten transport gebruikt. Voornamelijk voor stutmateriaal van bijvoorbeeld het houtlager, of andere materialen. 
Na het sluiten van de mijnen en de overname van het spoorvervoer door het SBB-UKF zijn ze nog jarenlang op het DSM terrein gebruikt voor allerhande werkzaamheden aan het spoor. Denk hierbij aan bielzen, spoorstaven en ballast. 
De laatste jaren heeft RoyalHaskoning DHV het spoorvervoer van het Chemelot terrein in handen. Er zijn nog zoveel wagens over dat zij hier nog altijd (anno 2015) gebruikt worden! SBM kon de wagens overnemen nadat er bij een aantal wagens lagerschade was geconstateerd. Samen met de ZLSM (die al twee van dit soort wagentjes in haar collectie heeft), is er transport geregeld en zijn twee wagens naar het mijnmuseum in Heerlen overgebracht en drie stuks naar de ZLSM waar ze gebruikt gaan worden voor diverse werkzaamheden.
Voor zover bekend is de kleurstellig van de wagens geheel zwart (RAL 9005) met witte opschriften.

SBM is in het bezit van de volgende wagens:

301 (grote onberemde bakkenwagen)
303 (idem als 301)
318 (kleine bakkenwagen met rembordes t.b.v. handrem)

Wij zijn nog op zoek naar informatie/foto's/tekeningen van deze wagens!


Wagen 301

Wagen 301 is op Dinsdag 07-04-2015 overgebracht van Chemelot in Geleen naar het Mijnmuseum in Heerlen. 

on14-5

Foto: Jasper Kroese

20150407 105058

 

20150407 102809

 

20150407 102537

 

20150407 100611