Technische Details

Tractievorm:   Diesel-Hydraulisch
Fabrikant:   Klockner-Humboldt Deutz
Fabrieksnummer:   56769 (SM 130)
Bouwjaar:   1958
Spoorwijdte:   1435 mm
Standplaats:   Simpelveld
Bedrijfsvaardig:   Nee
Gewicht:   48 ton
Asdruk:   16 ton
Lengte o/b:   9570 mm
Hoogte:   4040 mm
Breedte:   2930 mm
Asindeling:   C
Vermogen:   450 PK bij 600 rpm
Max. snelheid:   54 km/h
Tractiedetails:   Hydraulisch via Voith L37 U
Oorspr.eigenaars:   Staatsmijnen,AKU, Akzo, Akzo Nobel, Emmtec,Nuon
Hist. nummers:   SM130, Akzo F 4-107, Akzo Nobel 99

Deze serie, normaal gezien een standaard locomotief ontwerp van locomotief fabrikant KHD (Klöckner Humboldt Deutz) te Keulen werd geselecteerd ter vervanging van de stoomlocs. Hiertoe bestelde de Staatsmijnen drie stuks (121-123). Echter moesten er op last van de Staatsmijnen (DSM) een aantal ontwerp wijzigingen worden doorgevoerd; zo vonden de Staatsmijnen (DSM) de cabine te klein, en het uitzicht van de machinisten “naar achteren” te laag. Hierdoor werd het ontwerp aangepast, en werd er door de Staatsmijnen een speciale order van nog 9 stuks geplaatst. Zo ontstond een unieke, aangepaste, exclusief voor de Staatsmijnen gebouwde serie.

De locomotieven werden gestationeerd op de Staatsmijn Maurits, cokesfabriek Emma II en Maurits I en de chemische fabrieken. Een enkele keer deden zij dienst op de zetels Emma of Hendrik. Hier werden ze ingezet in de zware rangeerdienst en de lichte treindienst.  Na het inkrimpen van de steenkoolwinning vanaf 1965, werden de locs geleidelijk overbodig. Een gedeelte van deze serie is overgenomen door het “Stikstof Bindingsbedrijf (SBB)/Unie van Kunstmestfabrieken (UKF)”, de nieuwe eigenaar van het spoorvervoer op het DSM terrein. Diverse machines zijn verkocht aan verscheidene ondernemingen actief op het gebied van spoorvervoer. Zo zijn diverse locs nog gebruikt bij het afgraven van de steenberg van de Staatsmijn Maurits. De 130 en 132 zijn in 1969 verkocht aan Akzo Nobel waar zij t/m 2005/2006 dienst hebben gedaan.

Omdat deze locomotieven een unieke verschijning zijn in de spoorwegwereld, alsmede een historisch karakter dragen, heeft onze stichting onder meer ten doel een van deze markante locomotieven in Limburg te bewaren voor het nageslacht, in dienstvaardige toestand waarbij alle historische kenmerken teruggebracht zullen worden.

Sinds 2008 staat zij, via een handelaar te koop voor derden. Wij vinden, dat zij uit historisch oogpunt, terug moet komen naar Limburg. Hiertoe hebben wij een plan opgesteld, bestaande uit de fases; 1-A, 1-B en 1-C.

• Fase 1-A bestaat uit: Verwerving, transport en geconserveerde opslag, Afgerond
  • Fase 1-B bestaat uit; Offertes opvragen m.b.t. subsidies, revisieplan en planning van revisies,
  • Fase 1-C bestaat uit; De daadwerkelijke revisie in het breedste zin van het woord, inclusief restauratie, proefritten etc.

132-1 132-2 132-3

Update 16-04-2015:

De loc is getransporteerd vanuit Tiel naar Simpelveld, eindelijk weer terug in Limburg. Zij zal nu gereviseerd gaan worden! Een kort verslag:

Aankomst van de loc in Limburg:

20150416 143422 Large

Bijna klaar voor vertrek vanuit Tiel!

20150416 103754 Large

Het lieren van de loc op de dieplader, eenzaam blijft de SM 132 op de achtergrond achter.

20150416 100249 Large

Update 31-10-2014:

Hoera! De locomotief is door onze stichting officieel aangekocht, we kunnen nu gaan beginnen met het gereedmaken voor transport.

Update 28-08-2014:

Er is een nieuwe kleptuimelaar gemonteerd waarmee de motor weer rond kan draaien. Helaas is er bij de vorige startpoging waarschijnlijk een (vastzittende)klep kromgeslagen, deze zal nagekeken moeten worden. Verder is het remsysteem met lucht gevuld; dit werkt nagenoeg naar behoren en de handrem is inmiddels ook weer gangbaar. Verder zijn de koppelstangen gesmeerd in aanloop naar het transport.

IMG-20140821-WA0002

Update 17-06-2014:

Accu's zijn vervangen en opgeladen:
SM 130 accus plaatsen en opladen 17-06-2014

Voila: de elektra werkt weer en de loc is afgevuld met lucht. Startpoging kan gedaan worden na vervangen van klep en tuimelaar.