Welkom op de website van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven!

Wie zijn wij?

De Limburgse mijnspoorwegen dragen een belangrijk deel van onze Mijn historie, de vele miljoenen tonnen kolen zijn door hen vervoerd, zij hebben
een belangrijk aandeel gehad tijdens de oorlogsjaren en wederopbouw van Nederland en het Nederlandse spoorwegnetwerk.

Met het oog op het jaar 2015, het jaar van de mijn, is de stichting tot behoud van Mijnlocomotieven opgericht, aangezien er in Limburg geen
fysieke locomotief voor museale doeleinden bewaard is gebleven.
De stichting maakt zich sterk, met behulp van sponsoren en schenkingen, Limburgse mijnlocomotieven te bewaren voor het nageslacht en in ere te herstellen.

Gisteren was er dan eindelijk het moment waar wij zolang naar hebben uitgekeken. Het transport van Goes naar Heerlen zou omstreeks 13:00u in Heerlen arriveren.

Vol spanning werden wij aangenaam verrast toen de dieplader er om 12:30u al arriveerde. Het was nu nog wachten op de kraan, die volgens planning om 13:00u aan zou komen. Na een groot 'Limburgs kwartiertje' volgde alsnog de enorme 140-tons kraan gevolgd door een oplegger combinatie met de contragewichten.

Door de krappe toegangsweg naar het mijnmuseum en een volle parkeerplaats kon iedere buitenstaander zien dat er nooit genoeg plaats was voor drie enorme vrachtwagens. Een ander probleempje was de lantaarnpaal die pal naast het spoor stond en twee bomen die nog wat voor hinder zorgde. Overleg tussen de drie chauffeurs vond plaats.

20150408 133617

Al snel vond met een kundige oplossing waardoor er gestart kon worden met de werkzaamheden. De dieplader reed achteruit richting mijnmuseum, hierdoor stond de locomotief eigenlijk 'verkeerd om', deze zou in de lucht nog gedraaid moeten worden!

20150408 135238

Na toch wel een paar uurtjes voorbereiding kon dan eindelijk met het hijswerk begonnen worden. De loc werd enkele centimeters van de dieplader gelicht, waarna hij in de lucht 180 graden gedraaid is. Na 5 minutjes stond de loc al op zijn plekje op het spoor!

20150408 150033

De werkzaamheden zijn uiterst vakkundig en netjes uitgevoerd door de drie heren.

20150408 153015

20150408 153727

Om het af te maken zijn de twee al geplaatste bakkenwagens nog even naar de loc verplaatst aan aangekoppeld om zo een mooie trein te vormen

20150408 181442

Bij deze willen wij daarom nogmaals onze dank uitspreken naar:

De firma Herpertz, Jac Goud Transport en Museum Stoomtrein Goes-Borsele voor hun medewerking en inzet om dit alles mogelijk te maken!

logo herpertz       jac goud logo

sgb IMG 2085