In de periode 1938-1940 en de periode na de oorlog, 1946-1948 plaatste de Staatsmijnen een order bij treinfabrikant Talbot in Aken voor een aantal bakkenwagens. 

Deze bakkenwagens zijn voor allerhande soorten transport gebruikt. Voornamelijk voor stutmateriaal van bijvoorbeeld het houtlager, of andere materialen. 

Na het sluiten van de mijnen en de overname van het spoorvervoer door het SBB-UKF zijn ze nog jarenlang op het DSM terrein gebruikt voor allerhande werkzaamheden aan het spoor. Denk hierbij aan bielzen, spoorstaven en ballast. 

De laatste jaren heeft RoyalHaskoning DHV het spoorvervoer van het Chemelot terrein in handen. Er zijn nog zoveel wagens over dat zij hier nog altijd (anno 2015) gebruikt worden! SBM kon de wagens overnemen nadat er bij een aantal wagens lagerschade was geconstateerd.

Samen met de ZLSM (die al twee van dit soort wagentjes in haar collectie heeft), is er transport geregeld en zijn twee wagens naar het mijnmuseum in Heerlen overgebracht en drie stuks naar de ZLSM waar ze gebruikt gaan worden voor diverse werkzaamheden.

SBM is in het bezit van de volgende wagens:

301 (grote onberemde bakkenwagen)

303 (idem als 301)

318 (kleine beremde bakkenwagen met rembordes)