Welkom op de website van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven!
Wie zijn wij?
De Limburgse mijnspoorwegen dragen een belangrijk deel van onze Mijn historie, de vele miljoenen tonnen kolen zijn door hen vervoerd, zij hebben
een belangrijk aandeel gehad tijdens de oorlogsjaren en wederopbouw van Nederland en het Nederlandse spoorwegnetwerk.
Met het oog op het jaar 2015, het jaar van de mijn, is de stichting tot behoud van Mijnlocomotieven opgericht, aangezien er in Limburg geen
fysieke locomotief voor museale doeleinden bewaard is gebleven.
De stichting maakt zich sterk, met behulp van sponsoren en schenkingen, Limburgse mijnlocomotieven te bewaren voor het nageslacht en in ere te herstellen.
Ons schildersatelier gevestigd bij onze collega’s van het Limburgs Bus Museum krijgt steeds meer vorm.
Van Combo Wagon Service mochten wij een kantoor inventaris in ontvangst nemen. Zeker de stalen kasten zijn voor ons een enorme aanwinst. Tevens mochten wij een van de bedrijfswagens lenen om de inventaris naar Eygelshoven te brengen.
De dinsdag avond ploeg heeft hiervan gebruik gemaakt om de nog te schilderen leidingen te transporteren naar het schildersatelier.
Ook mochten wij onze nieuwe depotkat Skipp verwelkomen, die haar intrek in het depot heeft genomen.
Overzicht van vanavond:
Met dank voor het gebruik van de werkplaats behorende tot Limburgs Bus Museum, is de restauratie van onze grote Deutz weer een beetje gevorderd. Deze werkplaats . Een koempel komt langzaam tot leven.
Ter herinnering aan het Limburgse Mijnverleden zijn diverse viaducten, tunnels en muren in de Oostelijke en Westelijke mijnstreek voorzien van “Mijnmotieven“ (tekeningen van Mijntaferelen). Ook het Mijnspoor is niet vergeten door diverse afbeeldingen van de door ons zo gewenste Werkspoor diesels.


Voor onze vrijwilligers was dit een productief weekend. Op zaterdag is een begin gemaakt met de fabricage (in eigen beheer) van nieuwe leidingen.
Vandaag mochten wij gebruik maken van de werkplaats van onze vrienden "het Limburgs Bus Museum". Alwaar wij in een heerlijk najaarszonnetje de daar in opslag zijnde delen hebben geschuurd en gegrond.
Korte impressie werkdag vandaag.
Vandaag hebben de SBM vrijwilligers onze vrienden van het Limburgs Bus Museum geholpen met dak constructiewerk ten behoeve van het verlengen van hun bestaande werkplaats. Als tegen prestatie mogen wij grote onderdelen van onze SM130 bij hun opslaan. We helpen elkaar een handje!
Ondanks de tropische temperaturen hier in Zuid-Limburg, schilderen we lekker door.
Het schilderwerk gaat gewoon door. Foto's Peter Deuss
Mijlpaal; na een lange periode is dan eindelijk het onderstel ontdaan van leiding werk, vandaag werden de laatste leidingen verwijderd!
De constructie van onze locomotief is dusdanig dat langs, in en onder het onderstel veel leidingen lopen. Denk hierbij aan koelwaterleidingen, luchtleidingen voor de treinrem, persluchtleidingen voor het motorstart systeem, olie leidingen tbv smering, olieleidingen voor het koelsysteem van de vloeistofkoppeling, kabelbomen, brandstof plus bijbehorende ventielen, verdelers, pompen etc.
Ook voor onze trouwe dinsdagavond ploeg zal er binnen kort een einde komen van eindeloos veel leidingen reinigen, inspecteren, afpersen, schuren, verven of compleet vervangen.
Tevens zijn vandaag de gereviseerde koppeling gepast, en dat paste prima. Ook is de motorwand en omloop deels geschuurd .