Welkom op de website van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven!

Wie zijn wij?

De Limburgse mijnspoorwegen dragen een belangrijk deel van onze Mijn historie, de vele miljoenen tonnen kolen zijn door hen vervoerd, zij hebben
een belangrijk aandeel gehad tijdens de oorlogsjaren en wederopbouw van Nederland en het Nederlandse spoorwegnetwerk.

Met het oog op het jaar 2015, het jaar van de mijn, is de stichting tot behoud van Mijnlocomotieven opgericht, aangezien er in Limburg geen
fysieke locomotief voor museale doeleinden bewaard is gebleven.
De stichting maakt zich sterk, met behulp van sponsoren en schenkingen, Limburgse mijnlocomotieven te bewaren voor het nageslacht en in ere te herstellen.

Door tussenkomst van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven kan stoomlocomotief ON-14 behouden worden bij het Nederlands Mijnmuseum te Heerlen. Hiervoor heeft het Nederlands Mijnmuseum een overeenkomst bereikt met de SGB. Hiermee heeft de SBM een belangrijke doelstelling behaald.

Stoomlocomotief ON-14 werd vorig jaar april door de SBM terug gebracht naar de Nederlandse mijnstreek.

 

 

10442885 465766950287806 8435844792761895732 n 1

Vanwege de kou in de ZLSM loods is het werken aan metalen delen geen pretje. Ook zijn wij nog in afwachting van speciaal gereedschap om verder te gaan met demontage van de zuigers. In de tussentijd zijn we daarom aan de slag gegaan met het verwijderen van de houten vloer in het machinistenhuis.

12642927 448704788660689 8829815527814377520 n

Afgelopen zaterdag is er een start gemaakt met het demonteren van het lagerwerk van de problematische zuigers.

12208782 426882344176267 8181136289679311016 n 12196367 426875754176926 1808917280633721555 n

Van de Stichting Holland Spoor (Roestrijden.nl) ontvingen wij een cheque van 2500 euro voor de revisie van onze diesellocomotief SM130! Hartstikke bedankt!

12144880 424605774403924 5103557532342968455 n

Gisteren is er veel werk verzet in de werkplaats van de ZLSM. We begonnen de dag met nog 5 cilinderkoppen op de motor. Aan het einde van de dag waren zij allemaal verwijderd, inclusief de in- en uitlaat!

 

We begonnen de dag nog met 5 resterende koppen:

12144868 418356715028830 3977419232586200576 n 

 

De koppen zijn zo ongelofelijk zwaar te ze met een takel verwijderd dienen te worden:

12088545 418353331695835 5526586582512025530 n

 

De vijf verwijderde koppen netjes afgedekt en op pallets:

11215769 418353401695828 5985595552525223990 n

 

Nadat de koppen verwijderd waren, gaf ons dit ook de mogelijkheid om eens een blik in de cilinders te werpen,

Sommige bussen en zuigers zagen er nog redelijk tot goed uit. Twee zijn helaas problematisch,

deze zullen dan ook verwijderd worden:

12115844 418353371695831 8281090917644134724 n

Van Wärtsilä Nederland (voormalig Deutz Nederland) hebben we diverse boekwerken en reclame materiaal mogen ontvangen.

Onze dank is erg groot!

11987023 411970852334083 2580086215309754074 n 11986414 411970829000752 8545578699096381781 n

Vandaag is de huif van loc SM 130 verwijderd om het werk aan de motor te vereenvoudigen. Met dank aan alle ZLSM medewerkers!

11896031 402509263280242 3224980330784661183 n      11895999 402509299946905 3767364495252755335 n

 

De eerste cilinderkop is vandaag succesvol verwijderd! Nog 5 te gaan!

11402940 381161742081661 8596364774202107498 n

 

Foto: P. Deuss

Onze wagen SM 303 wordt op dit moment bij de ZLSM al ingezet voor diverse werkzaamheden. Op deze manier doet SBM graag iets terug voor ZLSM.

11036328 379963278868174 1160709310496649593 n

Foto: P. Deuss

Gisteren is er een start gemaakt met het demonteren van de cilinderkoppen van de SM 130. Omdat er een tuimelaarhuis gescheurd was vanwege een vastzittende klep, is besloten de koppen te demonteren om de staat van de motor verder te kunnen beoordelen.

10402558 379747618889740 8601368959800752671 n

Vandaag zijn de wielbanden/flenzen van de SM 130 gecontroleerd door de ZLSM. Zij zijn tevens goedgekeurd bevonden. Leuk detail hierin is dat de middelste gekoppelde as door de NS werkplaats in Tilburg méér is afgedraaid dan de overige assen. Dit omdat de lok op het terrein van Azko Nobel in een krappe boog moest kunnen rijden. 

11163934 375238522673983 2934540168029117826 n