Welkom op de website van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven!

Wie zijn wij?

De Limburgse mijnspoorwegen dragen een belangrijk deel van onze Mijn historie, de vele miljoenen tonnen kolen zijn door hen vervoerd, zij hebben
een belangrijk aandeel gehad tijdens de oorlogsjaren en wederopbouw van Nederland en het Nederlandse spoorwegnetwerk.

Met het oog op het jaar 2015, het jaar van de mijn, is de stichting tot behoud van Mijnlocomotieven opgericht, aangezien er in Limburg geen
fysieke locomotief voor museale doeleinden bewaard is gebleven.
De stichting maakt zich sterk, met behulp van sponsoren en schenkingen, Limburgse mijnlocomotieven te bewaren voor het nageslacht en in ere te herstellen.

Vandaag, vrijdag 31-10-2014 is de locomotief SM 130 officieël door de stichting aangekocht!

Zij zal naar alle waarschijnlijkheid binnen nu en twee maanden getransporteerd gaan worden.

Na meer dan een jaar voorbereidingen wordt het lange wachten beloond en mogen we onszelf nu eigenaar noemen! 

Het project wordt mede mogelijk gemaakt door:
 G.Vernooy rental and trading B.V.

logo website 0

132-2

anbi

Onze Stichting is vanaf vandaag ( met terugwerkende kracht vanaf 20 november 2013 ) aangemerkt  als culturele ANBI.

Stichting tot behoud van Mijnlocomotieven heeft de status van  Algemeen Nut Beogende Instelling. Algemeen nut beogende instellingen (ANBI's) kunnen gebruikmaken van bepaalde belastingvoordelen bij ervenschenkengiften en de energiebelasting. Instellingen die door de belastingdienst als ANBI aangewezen zijn, hebben deze belastingvoordelen. 
De belastingdienst heeft de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven erkend en de  ANBI status verstrekt. Dat betekend dat u alle giften, ook de jaarlijkse vrijwillige bijdrage, aan Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven geschonken mag aftrekken bij uw aangifte voor de inkomstenbelasting, als u daarvoor in aanmerking komt.

Er is een nieuwe kleptuimelaar gemonteerd waarmee de motor weer rond kan draaien. Helaas is er bij de vorige startpoging waarschijnlijk een (vastzittende)klep kromgeslagen, deze zal nagekeken moeten worden. Verder is het remsysteem met lucht gevuld; dit werkt nagenoeg naar behoren en de handrem is inmiddels ook weer gangbaar. Zelfs de bel laat zijn klanken horen. Verder zijn de koppelstangen gesmeerd in aanloop naar het transport.

IMG-20140821-WA0002

Op 09-08-2014 zagen wij dat de SGB voor de ON 14 een nieuwe kolentender heeft gemonteerd. De plaatwerkrevisie nadert nu langzaam haar voltooing.

10646665 277109569153546 3031761517152334638 n

Landgraaf/Tiel

Recent hebben we weer een bezoek gebracht aan Tiel waar de Deutz loc opgesteld staat. Hierbij hebben we enkele werkzaamheden aan de loc verricht om de technische staat de beoordelen. De electra is grotendeels aangesloten en sommige delen werken alweer naar behoren. Toch knap na 6 jaar stilstand. De loc is weer gevuld met perslucht in voorbereiding van het starten. Hiervoor zal eerst een tuimelaar en klep vervangen dienen te worden.

 

10351757 240283536169483 1257633255758564697 n

Goes / Landgraaf 29/05/2014

De optische restauratie / revisie van "onze" ON-14 is in volle gang! Gespecialiseerde medewerkers van Museum Stoomtrein Goes Borsele zijn er al geruim een maand mee bezig. Tijdens het evenement Sporen naar het Verleden van de SGB is deze foto genomen, waaruit duidelijk zichtvaar is dat er al het nodige werk is vericht aan de voorkant van de machine!

on14

Vandaag hebben wij het positieve bericht ontvangen dat de Oranje-Nassau Groep een substantieel bedrag sponsort voor de O.N. 14 locomotief! Wij willen de O.N. Groep heel hartelijk danken voor hun bijdrage, tegelijk met alle particulieren die ons project inmiddels gesteund hebben.

Helaas zijn we er nog niet; voor het project zijn wij nog blijvend op zoek naar sponsoren die ons financieel willen ondersteunen in de restauratie van de ON 14 loc.