Welkom op de website van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven!
Wie zijn wij?
De Limburgse mijnspoorwegen dragen een belangrijk deel van onze Mijn historie, de vele miljoenen tonnen kolen zijn door hen vervoerd, zij hebben
een belangrijk aandeel gehad tijdens de oorlogsjaren en wederopbouw van Nederland en het Nederlandse spoorwegnetwerk.
Met het oog op het jaar 2015, het jaar van de mijn, is de stichting tot behoud van Mijnlocomotieven opgericht, aangezien er in Limburg geen
fysieke locomotief voor museale doeleinden bewaard is gebleven.
De stichting maakt zich sterk, met behulp van sponsoren en schenkingen, Limburgse mijnlocomotieven te bewaren voor het nageslacht en in ere te herstellen.
Beste lezer,
wij hebben de afgelopen jaren gemerkt dat social media zoals Facebook en Instagram vele malen meer bezoekers trekt dan onze website. Wij hebben daarom besloten om de website niet meer bij te werken met onze updates; behalve zakelijke updates zoals ons jaarverslag en financiële updates.
Kijk voor onze werkverslagen op onze Facebook of Instagram pagina.
Facebook: https://www.facebook.com/StichtingBehoudMijnlocs
Instagram: https://www.instagram.com/stichtingmijnlocs/
Na onze vakantieperiode zijn we weer aan het werk geslagen. We zijn verder gegaan met het schilderen van het frame, we hebben de remversteller in de grondverf gezet en hebben een cilinderkop geopend om de koelkanalen schoon te maken. Daarna hebben we de kop ook in een beschermend verflaagje gezet.
Afgelopen zaterdag weer verder gegaan aan het schilderen van het frame. Ook de radiatorkast is ontdaan van oude laklagen en staat bijna helemaal in de grondverf.
De dinsdagavond ploeg heeft zich beziggehouden met het schilderen van het frame en heeft tevens een koppelstang voorzien van een verse rode kleur.
De afgelopen week zijn diverse luikjes aan de cabine verwijderd, voorzien van nieuwe scharnieren en een mooi kleurtje. Daarna zijn ze weer netjes terurggemonteerd. Ook zijn bijna alle remdelen geschilderd en klaar om teruggeplaatst te worden.
Het paasweekeinde is benut om de laatste zuiger uit het blok te verwijderen. Aangezien de lok onder de takels stond, is de radiatorkast ook maar gelijk verwijderd. Het begint zo wel erg kaal te worden.
Deze week is er nog een luchtketel ontdaan van zijn oude lak, zijn er luchtleidingen klaargemaakt en de laatste hijsgaten in het frame dichtgelast. Langzaam kunnen we aan het frame beginnen aan de montage van onderdelen.
Op dinsdagavond weer wat onderdelen vers in de verf gezet en tevens een reparatie op een remblokhouder uitgevoerd.
Deze week hebben we de accubakken eens onder handen genomen. Deze bevinden zich achter een luikje achter de toegangstrap voor het machinistenhuis. De scharnieren waren sterk verroest, krom en amper beweegelijk. Na wat gepast geweld zijn ze allemaal verwijderd en worden er op dit moment nieuwe ingezet. Ook de doorgezakte sledes worden verwijderd en vervangen. Op een later stadium zal ook de elektra vervangen worden. Tussendoor worden er nog steeds remdelen geschuurd en geschilderd.
Het nieuwe jaar goed begonnen. Alle remdelen zijn van de loc verwijderd en weer wat onderdelen in de definitieve kleur geschilderd!
Ook op de dinsdagavond zijn er weer remdelen geschilderd: