Welkom op de website van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven!
Wie zijn wij?
De Limburgse mijnspoorwegen dragen een belangrijk deel van onze Mijn historie, de vele miljoenen tonnen kolen zijn door hen vervoerd, zij hebben
een belangrijk aandeel gehad tijdens de oorlogsjaren en wederopbouw van Nederland en het Nederlandse spoorwegnetwerk.
Met het oog op het jaar 2015, het jaar van de mijn, is de stichting tot behoud van Mijnlocomotieven opgericht, aangezien er in Limburg geen
fysieke locomotief voor museale doeleinden bewaard is gebleven.
De stichting maakt zich sterk, met behulp van sponsoren en schenkingen, Limburgse mijnlocomotieven te bewaren voor het nageslacht en in ere te herstellen.
Voor onze vrijwilligers was dit een productief weekend. Op zaterdag is een begin gemaakt met de fabricage (in eigen beheer) van nieuwe leidingen.
Vandaag mochten wij gebruik maken van de werkplaats van onze vrienden "het Limburgs Bus Museum". Alwaar wij in een heerlijk najaarszonnetje de daar in opslag zijnde delen hebben geschuurd en gegrond.
Korte impressie werkdag vandaag.
Vandaag hebben de SBM vrijwilligers onze vrienden van het Limburgs Bus Museum geholpen met dak constructiewerk ten behoeve van het verlengen van hun bestaande werkplaats. Als tegen prestatie mogen wij grote onderdelen van onze SM130 bij hun opslaan. We helpen elkaar een handje!
Ondanks de tropische temperaturen hier in Zuid-Limburg, schilderen we lekker door.
Het schilderwerk gaat gewoon door. Foto's Peter Deuss
Mijlpaal; na een lange periode is dan eindelijk het onderstel ontdaan van leiding werk, vandaag werden de laatste leidingen verwijderd!
De constructie van onze locomotief is dusdanig dat langs, in en onder het onderstel veel leidingen lopen. Denk hierbij aan koelwaterleidingen, luchtleidingen voor de treinrem, persluchtleidingen voor het motorstart systeem, olie leidingen tbv smering, olieleidingen voor het koelsysteem van de vloeistofkoppeling, kabelbomen, brandstof plus bijbehorende ventielen, verdelers, pompen etc.
Ook voor onze trouwe dinsdagavond ploeg zal er binnen kort een einde komen van eindeloos veel leidingen reinigen, inspecteren, afpersen, schuren, verven of compleet vervangen.
Tevens zijn vandaag de gereviseerde koppeling gepast, en dat paste prima. Ook is de motorwand en omloop deels geschuurd .
Impressie van de dinsdagavond ploeg: meten is weten!
De dinsdagavond ploeg heeft zich vandaag bezig gehouden met enig verf werk en de revisie van de smeerpers.
Naast het fysiek werk aan onze locomotief, wordt er achter de schermen heel veel werk verzet. Denk hierbij aan planningen, zoeken naar leveranciers die bepaalde onderdelen nog kunnen leveren, contacten met externe partijen etcetera.
Ook niet voor de hand liggende uitdagingen gaat ons team niet uit de weg. Om onze locomotief zo historisch mogelijk terug te brengen naar de originele staat, is het van belang om de oorspronkelijke Staatsmijnen logo's te mogen voeren.
Hoewel dit logo niet meer in gebruik is, is deze nog steeds in eigendom van Koninklijke DSM, welke het auteursrecht hiervan in haar bezit heeft.
Na contact met de DSM afdeling welke alle octrooien, patenten, ontwerpen en overige rechten beheerd, is door DSM toestemming verleend voor het in de toekomst voeren van de Staatsmijnen logo's, waarvoor onze hartelijke dank!
Op de dinsdag wordt er altijd goed geschilderd!
Inmiddels is de eerste compressor voor de treinleiding ook gedemonteerd en gereinigd. Waar nodig voorzien van nieuwe pakkingen.