Welkom op de website van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven!
Wie zijn wij?
De Limburgse mijnspoorwegen dragen een belangrijk deel van onze Mijn historie, de vele miljoenen tonnen kolen zijn door hen vervoerd, zij hebben
een belangrijk aandeel gehad tijdens de oorlogsjaren en wederopbouw van Nederland en het Nederlandse spoorwegnetwerk.
Met het oog op het jaar 2015, het jaar van de mijn, is de stichting tot behoud van Mijnlocomotieven opgericht, aangezien er in Limburg geen
fysieke locomotief voor museale doeleinden bewaard is gebleven.
De stichting maakt zich sterk, met behulp van sponsoren en schenkingen, Limburgse mijnlocomotieven te bewaren voor het nageslacht en in ere te herstellen.
Na een lange onderbreking (vooral door het verkrijgen van de A-status, vergaderingen, vakanties, inspecties en offertes) weer een update van onze stichting.
Besloten is om in de tijd dat er niet aan de SM 130 gewerkt kan worden, de revisie van wagen SM 303 verder op te pakken.
Op dit moment worden de voorbereidingen getroffen voor de revisie van Mijnhoutwagen 303, welke gepland staat voor medio 2017.
Naast een onderstel revisie wordt de opbouw weer helemaal hersteld en terug gebracht naar afleveringstoestand. Wanneer het toelaat wordt de wagen ook weer voorzien van een lading stuthout.
Ook hier kunt u een belangrijke rol in spelen. Met een kleine donatie zijn wij dankbaar. Ook sponsoring in de vorm van gereedschap, verf etcetera is meer dan welkom!
De afgelopen weken is er gewerkt aan de koelinstallatie van onze dieselmotor. De lamellen die de rij wind stuurt door de radiateur zijn helemaal gangbaar gemaakt en afgesteld. De radiateur, ventilator en oliekoeler zijn gereinigd en waar nodig hersteld. Alles wacht nu op de schilder. Voorts wordt gewerkt aan de koelwaterpomp..
Zeer verheugd zijn wij, om u te kunnen mededelen dat:
Onze diesellocomotief SM-130 van het Nationaal Register Railerfgoed een: A status heeft verkregen!!!!
Dit is een beloning voor alle die hier met lief en leed voor gewerkt hebben!
Motivatie beoordelingscommissie:
Toegekende status: A
Motivatie Het object representeert een belangrijke ontwikkeling in de geschiedenis van het Nederlandse railvervoer, te weten de overgang van stoom- op dieseltractie bij het industriële railvervoer. Als enig overgebleven exemplaar is het object uniek te noemen.
Waardering door Beoordelingscommissie Nationaal Register Railmonumenten.
Ondertussen wacht de SM 130 op zijn verdere revisie...
Foto: Ger van Loon 20-3-2016
Door tussenkomst van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven kan stoomlocomotief ON-14 behouden worden bij het Nederlands Mijnmuseum te Heerlen. Hiervoor heeft het Nederlands Mijnmuseum een overeenkomst bereikt met de SGB. Hiermee heeft de SBM een belangrijke doelstelling behaald.
Stoomlocomotief ON-14 werd vorig jaar april door de SBM terug gebracht naar de Nederlandse mijnstreek.
Vanwege de kou in de ZLSM loods is het werken aan metalen delen geen pretje. Ook zijn wij nog in afwachting van speciaal gereedschap om verder te gaan met demontage van de zuigers. In de tussentijd zijn we daarom aan de slag gegaan met het verwijderen van de houten vloer in het machinistenhuis.
Afgelopen zaterdag is er een start gemaakt met het demonteren van het lagerwerk van de problematische zuigers.
Van de Stichting Holland Spoor (Roestrijden.nl) ontvingen wij een cheque van 2500 euro voor de revisie van onze diesellocomotief SM130! Hartstikke bedankt!
Gisteren is er veel werk verzet in de werkplaats van de ZLSM. We begonnen de dag met nog 5 cilinderkoppen op de motor. Aan het einde van de dag waren zij allemaal verwijderd, inclusief de in- en uitlaat!
We begonnen de dag nog met 5 resterende koppen:
De koppen zijn zo ongelofelijk zwaar te ze met een takel verwijderd dienen te worden:
De vijf verwijderde koppen netjes afgedekt en op pallets:
Nadat de koppen verwijderd waren, gaf ons dit ook de mogelijkheid om eens een blik in de cilinders te werpen,
Sommige bussen en zuigers zagen er nog redelijk tot goed uit. Twee zijn helaas problematisch,
deze zullen dan ook verwijderd worden:
Van Wärtsilä Nederland (voormalig Deutz Nederland) hebben we diverse boekwerken en reclame materiaal mogen ontvangen.
Onze dank is erg groot!
Vandaag is de huif van loc SM 130 verwijderd om het werk aan de motor te vereenvoudigen. Met dank aan alle ZLSM medewerkers!
De eerste cilinderkop is vandaag succesvol verwijderd! Nog 5 te gaan!
Foto: P. Deuss