Welkom op de website van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven!

Wie zijn wij?

De Limburgse mijnspoorwegen dragen een belangrijk deel van onze Mijn historie, de vele miljoenen tonnen kolen zijn door hen vervoerd, zij hebben
een belangrijk aandeel gehad tijdens de oorlogsjaren en wederopbouw van Nederland en het Nederlandse spoorwegnetwerk.

Met het oog op het jaar 2015, het jaar van de mijn, is de stichting tot behoud van Mijnlocomotieven opgericht, aangezien er in Limburg geen
fysieke locomotief voor museale doeleinden bewaard is gebleven.
De stichting maakt zich sterk, met behulp van sponsoren en schenkingen, Limburgse mijnlocomotieven te bewaren voor het nageslacht en in ere te herstellen.

Onze wagen SM 303 wordt op dit moment bij de ZLSM al ingezet voor diverse werkzaamheden. Op deze manier doet SBM graag iets terug voor ZLSM.

11036328 379963278868174 1160709310496649593 n

Foto: P. Deuss

Gisteren is er een start gemaakt met het demonteren van de cilinderkoppen van de SM 130. Omdat er een tuimelaarhuis gescheurd was vanwege een vastzittende klep, is besloten de koppen te demonteren om de staat van de motor verder te kunnen beoordelen.

10402558 379747618889740 8601368959800752671 n

Vandaag zijn de wielbanden/flenzen van de SM 130 gecontroleerd door de ZLSM. Zij zijn tevens goedgekeurd bevonden. Leuk detail hierin is dat de middelste gekoppelde as door de NS werkplaats in Tilburg méér is afgedraaid dan de overige assen. Dit omdat de lok op het terrein van Azko Nobel in een krappe boog moest kunnen rijden. 

11163934 375238522673983 2934540168029117826 n

Afgelopen week zijn er enkele zaken getest aan de SM-130. Zo is het remsysteem op lucht gebracht en hier hebben we bij kunnen constateren dat deze technisch functioneerd, al zal deze wel gereviseerd moeten worden in verband met verlopen keuringen.

Ook is het elektrische systeem van de loc getest. Hierbij bleek dat een deel van de bedrading na jaren lange stilstand het leven heeft gegeven. Echter een groot deel van de verlichting werkt wel. De SM-130 heeft overigens amper elektra aan boord. Alleen de verlichting en dodeman worden elektrisch aangestuurd.

11150364 365950713602764 3723654940887058386 n

Na lang wachten is nu ook eindelijk diesellocomotief Staatsmijnen (SM) 130 teruggekeert in Limburg!

 

20150416 143422 Large

Gisteren was er dan eindelijk het moment waar wij zolang naar hebben uitgekeken. Het transport van Goes naar Heerlen zou omstreeks 13:00u in Heerlen arriveren. 

Vol spanning werden wij aangenaam verrast toen de dieplader er om 12:30u al arriveerde. Het was nu nog wachten op de kraan, die volgens planning om 13:00u aan zou komen. Na een groot 'Limburgs kwartiertje' volgde alsnog de enorme 140-tons kraan gevolgd door een oplegger combinatie met de contragewichten. 

Door de krappe toegangsweg naar het mijnmuseum en een volle parkeerplaats kon iedere buitenstaander zien dat er nooit genoeg plaats was voor drie enorme vrachtwagens. Een ander probleempje was de lantaarnpaal die pal naast het spoor stond en twee bomen die nog wat voor hinder zorgde. Overleg tussen de drie chauffeurs vond plaats. 

20150408 133617

Al snel vond met een kundige oplossing waardoor er gestart kon worden met de werkzaamheden. De dieplader reed achteruit richting mijnmuseum, hierdoor stond de locomotief eigenlijk 'verkeerd om', deze zou in de lucht nog gedraaid moeten worden!

20150408 135238

Na toch wel een paar uurtjes voorbereiding kon dan eindelijk met het hijswerk begonnen worden. De loc werd enkele centimeters van de dieplader gelicht, waarna hij in de lucht 180 graden gedraaid is. Na 5 minutjes stond de loc al op zijn plekje op het spoor!

20150408 150033

De werkzaamheden zijn uiterst vakkundig en netjes uitgevoerd door de drie heren. 

20150408 153015

20150408 153727

Om het af te maken zijn de twee al geplaatste bakkenwagens nog even naar de loc verplaatst aan aangekoppeld om zo een mooie trein te vormen

20150408 181442

 

Bij deze willen wij daarom nogmaals onze dank uitspreken naar:

De firma Herpertz, Jac Goud Transport en Museum Stoomtrein Goes-Borsele voor hun medewerking en inzet om dit alles mogelijk te maken!

logo herpertz       jac goud logo

sgb IMG 2085

 

De eerste bakkenwagens aangekomen in Heerlen en geplaatst op het stukje spoor bij het Nederlands mijnmuseum!

Zij zullen later nog een schilderbeurt krijgen om samen met een stoomlocomotief een mooie historische trein te vormen.

bakkenwagen website

bakkenwagen website2

logo-rhdhv-large

logo transponuth

Vandaag weer een mijlpaal bereikt! Samen met de bestuursleden van de ZLSM is de bruikleenovereenkomst van onze locomotief getekend. Beide organisaties zullen een samenwerking met elkaar aangaan waarbij onze loc uiteindelijk in volle glorie hersteld en ingezet zal worden.

20150331 232611

11048695 355392421325260 130989592204439693 n

11083756 355392444658591 3728987212009414163 o

Sinds 22 januari 2015 mag de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven zich lid noemen van Historisch Railvervoer Nederland! 

Historisch Railvervoer Nederland (HRN) is de landelijke koepelorganisatie die de belangen van 29 Nederlandse museale railorganisaties behartigt. De koepelorganisatie is op een groot aantal terreinen actief, variërend van gezamenlijke publiciteitsacties tot activiteiten op het gebied van spoorwegveiligheid, cultuur en milieu.

HRN logo

Vandaag kregen wij bericht van de vrijwilligers van de Stoomtrein Goes-Borssele dat de optische revisie van onze ON 14 is voltooid! 

Houd deze website de komende dagen in de gaten voor meer nieuws! Zie voor meer foto's het kopje 'Materieel' en dan 'ON 14'

10922679 321720114692491 6606469451200873585 n

Foto: Steef Janssens

We zien in de werkplaats van de SGB de ON 14 in een verse laag grondverf staan. Goed werk geleverd door de vrijwilligers van de Stoomtrein Goes-Borssele!

ON 14 hier als SGB 5 in de grondverf 12-11-2014