Welkom op de website van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven!
Wie zijn wij?
De Limburgse mijnspoorwegen dragen een belangrijk deel van onze Mijn historie, de vele miljoenen tonnen kolen zijn door hen vervoerd, zij hebben
een belangrijk aandeel gehad tijdens de oorlogsjaren en wederopbouw van Nederland en het Nederlandse spoorwegnetwerk.
Met het oog op het jaar 2015, het jaar van de mijn, is de stichting tot behoud van Mijnlocomotieven opgericht, aangezien er in Limburg geen
fysieke locomotief voor museale doeleinden bewaard is gebleven.
De stichting maakt zich sterk, met behulp van sponsoren en schenkingen, Limburgse mijnlocomotieven te bewaren voor het nageslacht en in ere te herstellen.
Impressie van onze dinsdag avond ploeg, compressor 2 is aan de beurt!
Impressie van onze werkdag:
Impressie van werkdag 18 november 2017.
Op 2 locaties is er weer gewerkt aan onze “ 130 “. Bij de collega’s van het Stichting Limburgs Bus Museum is er weer volop geschuurd. Bij de collega’s van de ZLSM zijn er diverse meet werkzaamheden verricht aan het frame en de wielen.
Copyright foto’s : Peter Deuss
Ook tijdens de start van de carnaval gaat SBM gewoon door:
Daar koning winter inmiddels in Zuid-Limburg aan de deur heeft geklopt, is schilderen vanwege de grote temperatuur verschillen helaas niet meer mogelijk.
Daarom, in tegenstelling van wat u van ons gewend bent, dit keer geen plaatje van leiding werk, maar plaatjes van het werk aan onze motor.
Inmiddels zijn alle drijfstang lagerschalen verwijderd. Helaas blijkt dat onze locomotief in haar laatste actieve levensjaren niet zo goed is behandeld als een locomotief behoort te worden behandeld. Van een aantal lagerschalen is het witmetaal volledig weg..
Komende weken worden transportkisten voor de zuigers gefabriceerd en zullen deze verwijderd worden uit de motor.
Een ander team is bezig met het reviseren van de componenten als compressoren en dynamo. Deze is vanavond volledig gestript om alles op tekening te zetten en een begin te maken van de revisie.
Vandaag zijn er 2 teams op 2 locaties actief geweest, Simpelveld en Haanrade. De een bezig met constructie en motor, de ander met schilderwerk...
Ons schildersatelier gevestigd bij onze collega’s van het Limburgs Bus Museum krijgt steeds meer vorm.
Van Combo Wagon Service mochten wij een kantoor inventaris in ontvangst nemen. Zeker de stalen kasten zijn voor ons een enorme aanwinst. Tevens mochten wij een van de bedrijfswagens lenen om de inventaris naar Eygelshoven te brengen.
De dinsdag avond ploeg heeft hiervan gebruik gemaakt om de nog te schilderen leidingen te transporteren naar het schildersatelier.
Ook mochten wij onze nieuwe depotkat Skipp verwelkomen, die haar intrek in het depot heeft genomen.
Overzicht van vanavond:
Met dank voor het gebruik van de werkplaats behorende tot Limburgs Bus Museum, is de restauratie van onze grote Deutz weer een beetje gevorderd. Deze werkplaats . Een koempel komt langzaam tot leven.
Ter herinnering aan het Limburgse Mijnverleden zijn diverse viaducten, tunnels en muren in de Oostelijke en Westelijke mijnstreek voorzien van “Mijnmotieven“ (tekeningen van Mijntaferelen). Ook het Mijnspoor is niet vergeten door diverse afbeeldingen van de door ons zo gewenste Werkspoor diesels.