Welkom op de website van de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven!

Wie zijn wij?

De Limburgse mijnspoorwegen dragen een belangrijk deel van onze Mijn historie, de vele miljoenen tonnen kolen zijn door hen vervoerd, zij hebben
een belangrijk aandeel gehad tijdens de oorlogsjaren en wederopbouw van Nederland en het Nederlandse spoorwegnetwerk.

Met het oog op het jaar 2015, het jaar van de mijn, is de stichting tot behoud van Mijnlocomotieven opgericht, aangezien er in Limburg geen
fysieke locomotief voor museale doeleinden bewaard is gebleven.
De stichting maakt zich sterk, met behulp van sponsoren en schenkingen, Limburgse mijnlocomotieven te bewaren voor het nageslacht en in ere te herstellen.

Vanavond (dinsdag avond) hebben we voornamelijk gewerkt aan het fabriceren in eigenbeheer van speciaal gereedschap welke nodig zijn voor het "trekken" van de zuigers en cilinderbussen.

Daarnaast een paar foto's van de in eigenbeheer gemaakte technische tekeningen. Alles wat van de locomotief en motor wordt verwijderd, wordt ingetekend, gefotografeerd en van ieder onderdeel, iedere pakking, een technische tekening gemaakt. Zo borgen wij de technische informatie voor onze toekomstige generaties. Want dat is wat wij ook doen, het instandhouden voor komende generaties.

 

 

17434573 620483424816157 1968474842563152088 o

 

17436267 620483431482823 1748553224978273637 o

 

 

17390683 620483494816150 8786560678064620679 o

 

Werkzondag 12 maart. Onder het genot van een heerlijk voorjaarszonnetje is er weer volop gewerkt. Niet alleen aan de locomotief maar ook aan wagen 303! 

17212045 616556431875523 3233798066699709557 o

Met behulp van de railkraan is de lamellenkast verwijderd. De lamellen bepalen de hoeveelheid luchtstroom door de radiator. De machinist kan hiermee de motortemperatuur bijregelen.

 

17159111 616556461875520 6750453134894220254 o

 

17192034 616556478542185 5887972870241166129 o

 

Verslag werkzondag. Door het mooie ochtendweer hebben we de 130 op de asput gezet en aan een inspectie onderworpen. Eerlijk gezegd ziet de 130 er nog goed uit, en we hebben gelukkig geen gebreken kunnen vaststellen. Doordat de motorruimte aan de onderzijde dicht is, is het onderstel ook niet al te zwaar vervuild.

Daarnaast zijn we begonnen met het kaal maken van het linker deel van het onderstel, en tot slot hebben we nog kleine herstelwerkzaamheden uitgevoerd. Al met al een leuke productieve zondag!

 

 

17159304 613316202199546 7439021982590904804 o

 

 

17038595 613316205532879 8069418164447801298 o

 

 

17157549 613316178866215 4374676770301660368 o

 

 

17098117 613316252199541 7242972588713656367 o

 

 

17097619 613316255532874 6680859165302806985 o

 

 

In de afgelopen week is er tussendoor weer het nodige gedaan!

 

17038763 612674002263766 9202349637349875406 o

 

17097254 612673998930433 6595541894243513714 o

Weer een korte impressie van onze werkavond. Inmiddels is gestart met het maken van de tekeningen voor de constructie en herstel werkzaamheden. Het rood is niet de definitieve kleur, echter een grondverf die een tint donkerder is dan de definitieve aflak verf..

17016970 611276682403498 278916960896625326 o

 

17015637 611276709070162 4269521660696902688 o

17016929 611276632403503 7442667951900180426 o

16904947 611276679070165 6394631656306821247 o

17097168 611276629070170 776798904148848305 o

 

 

nze vooruitgeschoven zaterdag en dinsdag avond ploeg (die komen te vervallen ivm carnaval dat donderdag los barst) hebben niet stil gezeten. Er is het nodige schilderwerk verricht en is er een "vlonder" aangelegd in de koelwagen, waar we het pas geschilderde leiding werk veilig kunnen opslaan. Met dank aan Peter voor de foto's!

16722519 608580079339825 9063575929042048283 o

 

16796911 608580122673154 8999784214066815415 o

 

16825949 608580126006487 8707032929201190540 o

16835751 608580072673159 5550870848485836217 o